Kauno technologijos universiteto(KTU) Moksleivių laboratorija savo veiklą pradėjo 2012 metų pavasarį. Laboratorijos įkūrėjas, idėjos autorius, iniciatorius KTU prof. Giedrius Laukaitis. Laboratorijos nebūtų buvę be prorektoriaus, prof. Prano Žiliuko paramos ir pagalbos ir KTU studentų. Studentai, vadovaujami Simono Bulotos parinko, nupirko ir sumontavo visą laboratorijos įrangą, parengė laboratorinių darbų aprašus, patys išbandė visus prietaisus ir nepavargsta demonstruoti juos mokiniams.

Spalio 11 dieną , KTU studentai Dalia Bartkevičiūtė, Mindaugas Penkauskas ir Lukas Kazlauskas , I-IV klasių gimnazistams pristatė  Moksleivių laboratorijos “Įdomieji eksperimentai“ pamokas. Senojoje gimnazijos sporto salėje studentai pademonstravo įvairius eksperimentus iš fizikos ir chemijos sričių. Prieš tai studentai papasakojo apie Kauno technologijos universitete rengiamas specialybes, studijų programas, studentų darbus...

Eksperimentus studentai pradėjo bandymais iš vakuumo srities. Iš sandaraus stiklinio  indo siurbliu buvo išsiurbtas oras ir stebėta kas nutinka jame įdėtiems zefyrams, palaikėme vakuume ir šalto vandens stiklinę,  vandens temperatūra joje, po kurio laiko padidėjo. Šaunu, kad studentai betarpiškai bendravo su gimnazistais , užduodavo jiems klausimų, ieškodavo išsamių ir suprantamų visiems atsakymų . Vaizdžiai išaiškinta elektros iškrova inertinėse dujose, stebėta kaip švyti kriptono ir neono, azoto dujos, paaiškinta, kur praktikoje pritaikoma fluoresencija. Paaiškinta ir demonstruota, kaip galima gauti elektros srovę iš karšto ir šalto vandens, panaudojus fizikų sukurtus prietaisus.

Apibendrinus bandymus iš fizikos, studentai pademonstravo įvairius cheminius eksperimentus su skystu azotu, sausu ledu. Paaiškėjo, kad palaikius skystame azote bananą, juo buvo galima įkalti  vinį į lentą. Studentai šaldė skystame azote – 195 laipsnių temperatūroje rožes ir jas įteikė gimnazistėms. Efektingai paaiškintas ir pademonstruotas reiškinys- ar kūnai gali levituoti, tam tikslui buvo paimtas magnetas ir puslaidininko plokštelė, tarp jų įdėta plastiko plokštelė ir visa tai palaikyta skystame azote. Po kurio laiko išėmus juos iš skysto azoto ir ištraukus plastikinę plokštelę, paėmus pincetu magnetą puslaidininko plokštelė kurį laiką kabojo ore . Iš ties sunku visa tai aprašyti, būtina tai pamatyti ir įsitikinti kiekvienam, o tokia galimybe ir pasinaudojo gimnazistai.

Eksperimentai buvo baigti bandymais susiję su judėjimu iš inercijos, sauso ledo savybių aiškinimu ir panašiai.

Gimnazijos mokytojų, gimnazistų vardu nuoširdžiai dėkojame KTU studentams už visus eksperimentus, kuriuos jie mums demonstravo, naujas žinias ir kt., Jolantai Žilionienei gimnazijos chemijos mokytojai metodininkei už visus organizacinius darbus, kad KTU Moksleivių laboratorija atvyktų ir sėkmingai surengtų netradicines pamokas iš fizikos ir chemijos dalykų .

Manome, kad tai paskatins gimnazistus domėtis fizikos, chemijos mokslais, susipažinti su praktiniais šių mokslų pritaikymais.

 

Saulius Tamošiūnas Varėnos“Ąžuolo“ gimnazijos biologijos-chemijos mokytojas